First LEGO League bord

I årene mellom 2009 og 2021 involverte jeg studentene mine i kunnskapskonkurransen First LEGO League (FLL) på Gjøvik. Den regionale finalen går av stabelen i november hvert år, nå i regi av Vitensenteret Innlandet.

Da studentene mine var involvert i arrangementet så var deres generelle oppdrag å [1]løse et problem eller [2]bidra med noen nytt og som gjør livet bedre for en eller flere av arrangementets aktører.

Mitt bidrag som underviser var å gi studentene gode forutsetninger for å gjøre sin jobb.

Her følger historien om hvorfor og hvordan jeg endte opp med å utvikle et First LEGO League konkurransebord og dele arbeidstegningene med allmennheten under en fribrukslisens.

Bakgrunn

Involvering av studenter i FLL

Innledning om hvordan jeg arvet denne faglige aktiviteten av min forgjenger Odd-Christian Hagen.

Mer om hvordan dette har vært en læringskontekst som kan beskrives som situert-, prosjektbasert- problembasert- og praktisk. Og som således oppfyller de fleste kravene til en god læringskontekst, f.eks i lys av målene fra «Fremtidens teknologistudier (FTS).

Situert: ute hos en oppdragsgiver i en «skarp» kontekst der studentene opplever sin og kullets innsats som viktig.
Prosjektbasert: klar start og slutt og med et formål som er tydelig og avklart
Problembasert: ikke nødvendigvis en facit på hvordan oppgaven bør løses, og således rom for at studentene bidrar til å definere «problemet» og løsningen(e).
Praktisk: Mye læring gjennom praktisk arbeid i tillegg til teori.

2009:

Problemet : Demotiverende og tidkrevende med en ad hoc infrastruktur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Plankebiter, løse ledninger og tape.

2013

Løsning 1 : Lysrigg

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo.

2021

Løsning 2 : Nytt bord

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo.

2024

Deling av byggetegningene til bordet

Jeg har satt sammen en pakke av filer som inneholde både materialliste, betingelser og tekniske tegninger (pdf, illustrator, dxf) dersom noen ønsker å produsere tilsvarende bord.

Tegningene er delt under en fribrukslisens (CC: BY-BC-SA4.0).

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo.

Refleksjon i etterkant:

Muligheter

Lærerikt for alle. Ikke minst et flott didaktisk utviklingsprosjekt dersom man er en ildsjel. Studentene har også virket svært fornøyd med et slikt prosjekt. Har også gitt ringvirkninger i form av omtale i lokal presse.

Utfordringer

Ressurskrevende. Både når det gjelder tid, plass, penger til materiell og utstyr m.m.

Et slikt prosjekt er også avhengig av en ildsjel som har interessen, kunnskapen og ferdigheten til å holde i, og videreutvikle en slik satsing. Når ildsjelen på en eller annen måte forsvinner, så dør et slikt prosjekt dersom det ikke finnes en co-pilot som kan og vil ta over.

Snakkes lite om nettopp disse forutsetningene for den beste læringen, både i FTS og i fagmiljøet for øvrig.